Фізкультурно - оздоровча робота здійснюється інструктором з фізкультури Катериною Гурою та вихователями.

Концепція комунального закладу«Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 440 Харківської міської ради»

Концептуальні засади

У Національній Доктрині розвитку фізичної культури і спорту в Україні, в Законі «Про дошкільну освіту», в Положенні про організацію фізичного виховання і масового спорту в дошкільних, загальноосвітніх навчальних закладах України, в наказі МОН та МОЗ України «Про подальший розвиток проекту «Європейська мережа шкіл сприяння здоров’ю» в Україні», в методичних рекомендаціях «Фізичний розвиток дітей в умовах дошкільного навчального закладу» йдеться про необхідність збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров’я дитини. Ці завдання набувають особливої актуальності в умовах сьогодення та реалізуються через комплекс повноцінного медичного обслуговування, створення екологічно сприятливого життєвого простору, здоров'язбережувального та здоров'яформувального середовища, оптимізацію рухового режиму дітей.
Значні за своїми масштабами та соціальними наслідками зміни, що відбуваються сьогодні у світі та в Україні, пов’язані з розвитком духовності людини інформаційної епохи. Вони не можуть не позначитися на освіті, як важливому чиннику розвитку дитини, її вихованні та навчанні у новому тисячолітті. Нинішню ситуацію в дошкільній освіті України можна визначити як стадію між старою системою цінностей, установок, звичок і новою, що лише виформовується, і спрямовується на забезпечення оптимальних умов виховання і навчання особистості, яка розвивається.
Концепція дошкільного навчального закладу № 440 націлена на вирішення таких важливих проблем:
* створення умов для забезпечення оптимальної рухової активності кожної дитини впродовж дня, для сприяння соціального, біологічного та психічного благополуччя;
*збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров’я дитини, виховання у дітей любові до України та рідного міста, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, свідомого ставлення до себе, оточення та довкілля;
* вдосконалення роботи щодо збереження та зміцнення фізичного та психічного здоров’я дітей, через впровадження в роботу з дітьми дошкільного віку екологооздоровчого напрямку;
Розроблена концепція враховує основні положення законів України «Про дошкільну освіту», «Про мови», «Про охорону дитинства», «Про цивільну оборону України», Концепцію громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності, Базовий компонент дошкільної освіти в Україні, Базову програму розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі», програму розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт», програму виховання дітей дошкільного віку «Українотворець» передбачає неперервність і наступність у єдиній системі освіти між її ланками та створення належних умов для її реалізації.

Дана Концепція передбачає:
По-перше, потребу у змінах та оновленні педагогічного процесу, учасниками якого є діти, педагоги, батьки, поступового і систематичного характеру у роботі, поєднання поставлених цілей та очікуваного результату, спрямування педагогічного процесу на врахування унікальності кожного вихованця, що необхідно для успішного розвитку дитини.
По-друге, це важливо для суспільства. ХХІ століття висуває нові вимоги до цілей, завдань, структури та змісту дошкільної освіти України. Це пояснюється глобалізаційними процесами, впровадженням інклюзивної освіти, зміною світоглядної позиції та ціннісних орієнтацій, прагненням нашої країни інтегруватися до європейського простору.
По-третє, відмову від жорсткої регламентації буття дитини дошкільника та педагогічної діяльності вихователя; надання суб’єктам освітнього процесу, у тому числі педагогам, батькам права на відповідальне самовизначення. Індивідуалізація дошкільної освіти передбачає здійснення індивідуальної роботи не тільки з кожною дитиною, а й з кожною родиною, беручи до уваги її культурну самобутність, педагогічні погляди на виховання дитини. А також це корисно для педагогів. Поглиблено вивчаючи індивідуальні особливості своїх вихованців, педагог набуває надзвичайно важливого досвіду, що спонукає до систематичної роботи із самовдосконалення професійної майстерності.

Мета:
* Створення сприятливих умов для максимального фізичного розвитку дитини, її психіки, формування духовності, навичок комунікативності шляхом створення здоров'язбережувальних та здоров'яформувальних технологій.
* Використання новітніх освітніх технологій у фізкультурно-оздоровчій роботі з дітьми.
* Регулювання розумового, психічного та емоційного навантаження на дитину залежно від часу дня й індивідуальних проявів добових біоритмів, які впливають на інтенсивність розумової та фізичної активності.
* Створення максимальної відповідальності навчального процесу психофізіологічній природі дитини.

Пріоритетні завдання роботи ДНЗ № 440
Головною метою роботи нашого закладу є створення сприятливих умов для максимального фізичного розвитку дитини її психіки, формування духовності, навичок комунікативності шляхом розроблення здоров’язбережувальних та здоров'яформувальних технологій.
Педагогічним колективом закладу було визначено ряд пріоритетних завдань, які сприяють фізкультурно-оздоровчому напрямку, який базується на урахуванні стану здоров'я, самопочуття, рівня фізичного розвитку та підготовленості дітей, до реальних умов роботи дошкільного закладу, особливостей родинного виховання, а саме:
* створення екологічно сприятливого життєвого простору здоров'язбережувального та здоров' яформувального середовища;
* оптимізація рухового режиму дітей;
* оновлення принципів, змісту та освітніх технологій;
* орієнтація на формування життєвої компетентності дитини;
* забезпечення фізичного, психологічного та морального здоров'я;
* забезпечення розвивального предметно-ігрового середовища;
* гуманізація взаємин дитини з навколишнім;
* формування свідомого , відповідального ставлення до життя;
* творча самореалізація педагогів;
* підсилення творчого розвитку дошкільників засобами інтеграційного освітнього процесу;
* удосконалення роботи по формуванню життєвої компетентності дошкільника у різних сферах його діяльності;
* соціально-педагогічний патронат сім'ї.

Система роботи дошкільного навчального закладу забезпечує:
* зміцнення психічного і фізичного здоров'я дітей, підвищення захисних сил організму, виховання стійкого інтересу до рухової активності, звички до здорового способу життя;
* формування елементарного дитячого світогляду особистості; здатність орієнтуватися в життєвих ситуаціях; вміння реалізувати свій природній потенціал, задовольняти основні потреби, виявляти продуктивну активність, самостійність;
* прилучення дитини до системи цінностей, культури і традицій українського народу, виховування шанобливого ставлення до його надбань та рідної мови;
* урахування індивідуальних особливостей дитини (темпераменту, статевої належності, інтересів, особистісного досвіду, індивідуальної історії життя, емоційного стану, темпу розвитку);
* виховання у дошкільників прихильного ставлення до людей, довіри до людського оточення, відчуття своєї захищеності ним, прагнення встановлювати та підтримувати з ним щирі стосунки; вміння розрізняти людей за ознаками статі, віку, спорідненості, соціальними ролями, приємністю; формування почуття своєї причетності до людського довкілля, здатності брати інших до уваги, рахуватися з ними;
* підтримку природного прагнення дошкільника до виявлення активності, здатності діяти за власним бажанням, самостійним вибором, приймати рішення, відповідати за їхні наслідки;
* орієнтацію на доцільність, здоровий глузд, корисність життєвих впливів для розвитку дитини, появу прогресивних змін, виникнення відповідних віку новоутворень; оптимізацію фізичного та психічного навантаження, праці та відпочинку;
* стимулювання м'язової активності дитини, зміцнення її фізичної витривалості, прищеплення уміння диференціювати корисне і шкідливе для свого організму та особистості, орієнтуватися на показники здоров'я та хвороби, елементарно підтримувати себе в екстремальних або складних життєвих ситуаціях;
* формування довільної поведінки, виховання характеру, вправляння в умінні ставити мету, виявляти цілеспрямованість й наполегливість, долати труднощі, досягати високих стандартів якості продуктів праці;
* заохочення дитини до розвитку здібностей загального, неспеціалізованого характеру;
* розвиток почуттів, емоційної сприйнятливості, емпатії; корекцію емоційної глухоти, нечутливості, байдужості, жорстокості, песимізму;
* виховання у дошкільника почуття віри у свої можливості, своє значення для інших людей, формування оптимістичних життєвих перспектив;
* надання пріоритету сьогоденним розливальним, виховним та навчальним завданням перед перспективними, відмову від погляду на дошкільний заклад як на школу для маленьких, переорієнтацію на соціальний розвиток дитини, плекання її індивідуального обличчя;
* диференціацію „паспортного", „біологічного", „психологічного" та „соціального" віку дошкільника;
* інноваційний характер освітньої діяльності, використання сучасних виховних та навчальних технологій, належні умови для педагогічної творчості, вдосконалення майстерності вихователя.

Обсяг рухової активності дітей

Режимні моменти Ранній вік2-3 рік життя Молодшийвік4 рік життя Молодший дошкільний5 рік життя Старший дошкільний 6 рік життя
Щоденний об’єм рухової активності до 3 годин 3-4 години 3-4 години 4-5 годин
І, Фізкультурно-оздоровча робота
1 Ранкова гімнастика 5 6 - 8 8-9 10-12
2 Стимулювальна гімнастика перед заняттям 3 3 3 3
3 Фізкультурні хвилинки - 2 2 2
4 Фізкультурні паузи - у перерві між заняттями - 6-8 7-8 10-12
5 Гімнастика пробудження 5 вправ по 4-6 разів кожна 4-5 5-6 6-8 8-10
6 Кінезорефлексо-
терапія
5 6 8 10
ІІ. Рухова активність у повсякденному житті
7 Рухливі ігри протягом дня 15-20 18-20 20-30 30-35
8 Фізкультурні комплекси 20-35 30-35 35-40 45-60
9 Дитячий туризм - 15-20 20-25 25-30
10 Фізкультурні свята(тричі на рік) - 40-50 40-50 50-60
11 Фізкультурні розваги(два рази на місяць) 15-20 20-35 30-35 35-40
12 Дні здоров’я за графіком ДНЗ
13 Тиждень фізкультури(щоквартально)
14 Самостійна рухова діяльність під час ранкового прийому, денної та вечірньої прогулянок
15 Індивідуальна робота з фізичного виховання у вільний час відведений для самостійної діяльності
ІІІ Цілеспрямована форма та унормована форма організації навчально-пізнавальної діяльності з фізичної культури
16 Фізкультурне заняття 15-20 20-30 20-30 30-40

ФОРМИ РОБОТИ З ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ В ДОШКІЛЬНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ

Форми роботи Кратність проведення Час проведення Особливості організації
1.1 Фізкультурно-оздоровча робота
Ранкова гімнастика щодня Для дітей раннього віку -4-5хв., молодшого дошкільного віку – 6-9хв., старшого – 8-9 хв. У літній період – проведення на свіжому повітрі, а взимку – у добре провітреному приміщенні. Комплекси ранкової гімнастики розучують на заняттях з фізичної культури, виконують протягом двох тижнів з ускладненням на другому.
1.2. Гімнастика після денного сну 6-9 хв. залежно від віку дітей Після поступового підйому дітей у спальній, групових кімнатах або залі
1.3. Фізкультурні паузи 5-10 хв. У перерві між малорухливими видами діяльності та організованими заняттями
1.4. Фізкультурні хвилинки 1-2 хв. Під час організованих занять у вигляді короткотривалих комплексів фізичних вправ. Комплекс із 3-4 вправ, кожну з яких повторюють 4-6 разів
1.5. Загартувальні процедури систематично
1.5.1 повсякденні (відповідний температурний режим, застосування широкої аерації, використання прохолодної води для миття рук, обличчя)
1.5.2 спеціальні (повітряні й сонячні ванни, різноманітні водні процедури (наприклад: сухе та вологе обтирання тіла махровою рукавичкою, обливання ніг), сон при відкритих фрамугах тощо) Залежно від віку кількість та тривалість процедур поступово збільшують
2. Форми організації рухової активності в повсякденному житті
2.1 Рухливі ігри Щодня: під час ранкового прийому (1-2 гри малої і середньої рухливості), на прогулянках (2-3 гри малої і середньої та високої рухливості), ввечері пропонують 1-2 гри середньої та малої рухливості. Усього протягом дня проводять 5-6 рухливих ігор, а влітку – 6-7 Протягом дня слід проводити ігри різних видів
2.2 Фізичні вправи Фізичні вправи також широко використовують у різноманітних організаційних формах (ранкова гімнастика, заняття з фізичної культури
2.3 Походи за межі дитячого закладу (дитячий туризм) 1раз на тиждень Тривалість переходу в один бік (від дошкільного закладу до місця кінцевої зупинки) становить для дітей четвертого року життя 15-20 хв., п’ятого року життя – 20-25хв., шостого року життя – 25-30 хв. Починаючи з молодшого дошкільного віку
2.4 Фізкультурні свята 2-3 рази на рік Для дітей молодшого віку 40-50 хв., для старшого віку – 50-60 хв. Починаючи з молодшого дошкільного віку. Організовують у першій чи другій половині дня в музичній чи фізкультурній залі, на майданчику, в басейні тощо. Якщо свято проводять у приміщенні, необхідно подбати про організацію повноцінної прогулянки цього дня
2.5 Фізкультурні розваги Для дітей раннього віку – 15-20 хв., молодшого – 20-35хв., старшого віку -35-40хв. Проводять, починаючи з раннього віку (третій рік життя), переважно у другій половині дня. Місцем проведення може бути фізкультурна або музична зала, групова кімната, фізкультурний чи ігровий майданчик. Обов’язковою є участь кожної дитини в розвазі.
2.6 Дні здоров’я 1 раз на місяць Починаючи з третього року життя. Використовують різноманітні форми: за гартувальні та лікувально-профілактичні процедури, дитячий туризм, фізкультурне свято або розваги, самостійна рухова діяльність, рухливі ігри на прогулянках, фізкультурні заняття тощо.
2.7 Тижні фізкультури Щоквартально Організовуються так, як і дні здоров’я
2.8 Самостійна рухова діяльність Щодня під час ранкового прийому, денної та вечірньої прогулянок Можна проводити як у приміщенні, так і на майданчику. Слід враховувати індивідуальні особливості здоров’я і фізичний розвиток, функціональні можливості організму конкретної дитини.
2.9 Індивідуальна робота з фізичного виховання Щодня Проводять у вільний час, відведений для самостійної діяльності дітей, індивідуально або з підгрупами по двоє-четверо дітей
3. Заняття
3.1 Фізкультурні заняття Двічі на тиждень проводять у відведений для цього час у фізкультурній залі або на майданчику (за сприятливої погоди у період з квітня до жовтня); в інші дні тижня – два заняття з фізичними вправами на свіжому повітрі під час денних прогулянок, 1 раз на тиждень похід за межі закладу Тривалість занять для дітей раннього віку – 15-20хв., молодшого – 20-30хв., 30-40 - старшого. Починаючи з третього року життя

Завдання батьків в організації фізичного виховання дітей

►Створення необхідних матеріально-технічних умов для занять фізкультурою удома.

►Контроль і сприяння дотриманню дітьми режиму дня, правил особистої гігієни, загартування, виконання ранкової гімнастики.

►Особиста участь у змаганнях сімейних команд, днях здоров’я, спортивно-художніх вечорах, іграх розвагах , прогулянках.

►Організація змагань та ігор на дитячих майданчиках за місцем проживання.

Обов’язки батьків

►Визнати, що первинна відповідальність за добробут і фізичний розвиток дітей лежить на батьках.

►Вчити дітей особистим прикладом берегти своє здоров’я і працювати над вдосконаленням свого фізичного розвитку.

►Заохочувати дитину до систематичних занять фізичними вправами і поважати тих, хто веде здоровий спосіб життя.

►Знати і розуміти обов’язки та права дитини на заняттях з фізичної культури.

►Ознайомитись з навчальною програмою з фізичної культури.

►Дбати, щоб дитина була доглянута і охайна на заняттях з фізичної культури.

►Володіти інформацією про стан та вади фізичного розвитку дитини та не перешкоджати роботі щодо їх усунення.

Впровадження інноваційних методик з фізичної культури

Про фізкультуру для найменших

Кiлькiсть переглядiв: 629